Konfirmationsresa våren 2017

Den 8 april 2017 åkte ett gäng konfirmander från Donsö mot Vitryssland.

Ett par båtar in oss till Fiskebäck där bussen stod som vi skulle åka med. Ett lunchstopp vid Mc Donalds vid Mjölby kändes helt rätt. Resan fortsatte till Stockholm där vi gick ombord på färjan till Riga. I vackert väder tog färjan Isabelle oss genom Stockholms skärgård. Vi hade en samling i konferensrummet ombord där vi kunde äta kvällsmat och det låg mycket förväntan i luften inför resan som låg framför.

Tisdagen den 11 april åkte vi för att besöka ett av många minnesmärken i Vitryssland Chatyn som ligger nära Minsk. Den 22 mars 1943 besköt en grupp vitryska partisaner en bilkolonn och en nazistisk officer omkom i attacken 6 km från byn Chatyn. De tyska ockupanterna beslutade sig för att hämnas. Under vapenhot tvingade man in byns invånare i en lada som tillhörde en kolchos och tände eld på den. Bara ett fåtal barn lyckades undkomma döden. 100-tals byar brändes under den tyska ockupationen och det beslutades 1966 att jord skulle föras från alla 186 byarna som brändes ner till denna minnesplats. Var 4:e invånare i Vitryssland överlevde inte kriget och det symboliseras av tre björkar som står som en symbol för att tre överlevde och en dog. Det finns husgrunder, skulptur och stentavlor med inskriptioner på plats. Vi åt busslunch innan vi återvände för en promenad genom Novolukoml och gemenskap innan det var dags för att gå hem till värdfamiljerna för middag.
Onsdagen den 12 april besökte vi ett Äldreboende i Kachino där vi fick sjunga och ha drama. Vi bjöd också på kaffe till de boende där. Sedan åkte vi till ett högstadium där rektorn hälsade välkommen och vi fick besöka några skolklasser. Vi lämnade över reflexer till de 170 eleverna och en vollyboll och en basketboll till skolan, vilket var väldigt uppskattat. Vi åt lunch i deras matsal och under tiden förberedde idrottsläraren en femkamp mellan oss och ungdomarna där. Det blev mycket heja rop och när resultatet sammanräknades visade det sig att svenskarna vann. Vi tog sedan bussen till ett Kulturcentret och mötte tre damer som visade ett museum och sjöng vitrysk folkmusik och vi fikade tillsammans. Till kulturcentret kom sedan 31 elever mellan 14–16 år som vi fick bekanta oss med inte minst genom blinkleken. Vi presenterade Donsö för dem och de berättade om deras hemort. Vi kunde inte heller låta bli att sjunga ”Pärleporten” som blivit en hit för oss under resan. Med dragspel och två gitarrer sjöng vi allt vad vi orkade. Som gåvor lämnade vi ficklampor till dem och vi fick också gåvor av dem. Sedan åkte vi till Novolukoml där vi besökte ett gymnasium och träffade deras elever. Skolans museum fick vi besöka innan vi fikade tillsammans och avslutade med fotboll på idrottsplanen. Kvällen avslutades med grillning vid kyrkan tillsammans med några av kyrkans ungdomar.

Torsdagen den 13 april blev det tidig avresa från Novolukoml med riktning mot Riga. Det blev en dag i bussen med busslunch och fika i bussen. Tullen passerades utan någon försening vilket gjorde att vi var i god tid vid färjeterminalen. Färjan avgick sedan kl. 17.30 från Riga.

Fredagen den 14 april började vi med frukostbuffé ombord på färjan innan vi körde i land i Stockholm för att åka vidare till Fiskebäck och Donsö.